Retargeting met behulp van e-mailmarketing

Home » Blog » Marketingnieuws » Retargeting met behulp van e-mailmarketing

We weten allemaal dat we door middel van retargeting bezoekers die bepaalde pagina’s van de website hebben bezocht, opnieuw kunnen bereiken door heel gericht advertenties van deze producten op andere websites als Google of Facebook te tonen. Maar was je al bekend met het gegeven dat je deze retargeting advertenties ook kunt inzetten op basis van de resultaten uit je e-mailcampagnes?

Dit noem je e-mail retargeting. Ik vind het opvallend dat je over e-mail retargeting nog niet veel hoort of leest terwijl het wel heel effectief kan zijn. Zo blijkt ook uit de case van BustedTees die door middel van e-mail retargeting een ROI van 390 procent realiseerde.

Verschillende soorten retargeting

Er bestaan verschillende vormen van retargeting. Twenga Solutions omschrijft alle verschillende vormen van retargeting als volgt:

  • Site retargeting: De bezoeker ziet producten die gerelateerd zijn aan de producten die hij op je website bekeek. Dit is de oorspronkelijke en meest toegepaste vorm van retargeting.
  • Search retargeting: Vindt nieuwe bezoekers en trekt deze naar je website, gebaseerd op zoekwoorden die ze voorheen hebben gebruikt. De zoekwoorden bevatten waardevolle informatie over de waarschijnlijkheid van de bezoeker om tot aankoop over te gaan.
  • CRM retargeting: Richt zich meestal op gebruikers die hun e-mailberichten niet openen. Het transformeert e-mails in anonieme lijsten van online segmenten die zich vervolgens verspreiden op display advertentienetwerken. CRM targeting is vooral geschikt voor het binden en behouden van bezoekers.
  • Sociale retargeting: met Facebook en Twitter kun je via sociale media specifieke bezoekersprofielen bereiken. Deze manier van retargeting is vooral zinvol als je je wilt richten op mobiele klanten.
Hoe werkt e-mail retargeting?

En dan heb je natuurlijk nog e-mail retargeting. E-mail retargeting werkt op dezelfde manier als normale site retargeting, maar richt zich op nieuwsbrief abonnees in plaats van bezoekers van een website. Voor marketeers is dit een handige manier om bezoekers via een ander kanaal te bereiken. Hoe het werkt? Zodra de ontvanger van jouw nieuwsbrief de e-mail opent wordt er een cookie in zijn of haar browser geplaatst. Deze cookie zorgt ervoor dat zodra deze persoon een website bezoekt met retargeting advertenties jouw advertentie wordt weergegeven.retargeting_mail_1

De mogelijkheden van e-mail retargeting zijn legio. Vooral de combinatie met andere vormen van retargeting maakt het zo succesvol. Maar hoe pak je dat aan? Een overzicht van de vele mogelijkheden:

Database verrijking en retargeting

Het eerste voorbeeld dat ik je wil geven is hoe je door middel van e-mail retargeting niet alleen heel gericht online kunt converteren, maar hoe je ook automatisch werkt aan het optimaliseren van je e-mail database. Stel je bent een online retailer en verstuurt een nieuwsbrief over schoenen en avondkleding. Zodra de ontvanger klikt op ‘schoenen’ wordt er automatisch de tag ‘schoenen’ aan het klantrecord toegevoegd. En daarnaast wordt automatisch de ‘schoenen’ retargeting advertentie geactiveerd.

In de volgende ‘schoenen’ nieuwsbrief bied je vervolgens de keuze tussen ‘sneakers en hakken’. Als de ontvanger op sneakers klikt krijgt deze automatisch de tag ‘sneaker’ en de retargeting advertenties schakelen ook automatisch over naar het weergeven van sneaker advertenties. Op deze wijze bouw je aan relevante content voor de ontvanger en werk je direct aan het optimaliseren van de online conversie.

Het inrichten van een dergelijk traject is alleen niet heel erg gemakkelijk. Maar met wat hulp van jouw Email Service Provider (ESP) en online marketing partij kun je al heel snel, heel wat stappen zetten.

Retargeting in combinatie met email marketing

Wist je dat 70 procent van e-commerce-klanten zijn ‘winkelkarretje’ vol achterlaat, zonder effectief te kopen? Deze 70 procent kun je op diverse manieren retargeten, maar ik richt mij nu even speciaal op e-mail. Door retargeting codes (cookies) op te nemen in je nieuwsbrief kun je nadat iemand in de nieuwsbrief heeft geklikt het gedrag van deze persoon gaan volgen.

Blijkt dat deze persoon vanuit de nieuwsbrief de website heeft bezocht, vervolgens aan het shoppen is geslagen maar uiteindelijk zijn volle winkelwagen heeft achtergelaten, dan biedt e-mailmarketing je heel veel opties om deze persoon alsnog te laten converteren.

e-Village klant Transavia doet dit al jaren heel erg succesvol. Zij hebben zelfs twee verschillende trajecten ingericht. Traject één richt zich op de consument die vliegtickets heeft geselecteerd, is gestart met het invullen van de contact- en passagiergegevens, maar vervolgens het proces niet heeft afgerond.

Het tweede traject richt zich op de consument die het volledige boekingsproces heeft doorlopen, maar waarvan de betaling, om welke reden dan ook, niet geslaagd is. Het resultaat? 38 procent hogere conversie!!!

Slapende nieuwsbriefabonnees weer wakker maken

Iedere organisatie heeft een groot aantal ‘slapende’ nieuwsbriefabonnees in zijn bestand zitten. Dit zijn personen die zich ooit voor de nieuwsbrief hebben ingeschreven, maar er vervolgens helemaal niets mee doen. Zij klikken nooit in een nieuwsbrief, of wellicht openen ze de nieuwsbrief wel helemaal niet.

Nu zijn er online marketing organisaties, gespecialiseerd in retargeting, waarbij je als organisatie deze slapende nieuwsbriefabonnees kunt aanleveren. Op basis van deze gegevens zijn zij in staat om jouw display advertenties online te tonen aan deze specifieke doelgroep. Het doel? Zorgen dat door het vergroten van de zichtbaarheid jouw merk weer top-of-mind wordt.

retargeting_mail_2

Cookiewetgeving

Voor je een retargeting-cookie aan je nieuwsbrief toevoegt is het van groot belang dat je je eerst even verdiept in de huidige cookie-wetgeving. Zo zullen veel organisaties hun privacy statement en aanmeldprocedure voor de nieuwsbrief moeten aanpassen. En zullen ook huidige nieuwsbriefabonnees eerst geïnformeerd moeten worden voor je hiermee aan de slag gaat.

Bron: Emerce

Laat u nu adviseren door één van onze consultants