Wil jij ook meer conversie behalen uit e-mailmarketing?

E-mail markup: zo behaal je meer conversie op je e-mailmarketing

Jouw subject line? Dat is de absolute binnenkopper. Je leest het goed, Google laat je voortaan nog sneller scoren bij je klanten. Gmail-gebruikers weten al lang waar het over gaat: die e-mails met call-to-action knoppen in de onderwerpregel zelf. Deze CTA’s zijn eigendom van Schema.org markup voor e-mail. Deze functie werd in het leven geroepen om jouw e-mail subject line te versterken. Toch is dat niet aan iedereen besteed. Hoog tijd om in te zoomen op de feature. Zo ontdek je meteen of deze een toegevoegde waarde heeft voor jou.

Call-to-actions als conversieboosters: dat klinkt allemaal mooi, maar wat doen die call-to-action buttons nu precies? Nou, ze werken drempelverlagend. Concreet betekent dit dat je ontvangers je mail zelfs niet meer hoeven te openen. Zoals je ziet op onderstaande afbeelding, kun je hen vanuit hun inbox – met name de subject line – letterlijk een bepaalde actie laten ondernemen. Conclusie: met deze feature kun je die ene prospect sneller laten converteren.

Call to actions buttons

To markup or not to markup?

Laten we beginnen bij het begin. Werp een kritische blik op je klantenbestand. Scan je contactenlijst op Gmail-adressen om een beter beeld te krijgen van het aantal gebruikers. Let wel: er zijn heel wat professionals die Gmail gebruiken met hun eigen domeinnaam. Daarom kun je het beste het gebruik van e-mail tracking overwegen.

Stel jezelf de volgende vraag: hoe belangrijk acht je het in kaart brengen van e-mailparameters om marketing automation acties te triggeren? Je wil namelijk voorkomen dat jouw subscribers je e-mail wegklikken voordat ze hem zelfs maar geopend hebben. Nu je een beeld hebt van het aantal Gmail-gebruikers in je lijst, kun je écht nagaan of e-mail markup iets voor jou is.

E-mail markup met Google: de registratie

Als je gebruik wilt maken van de e-mail markup feature, moet je geregistreerd zijn bij Google. Logisch. Google zal beslissen of je voldoet aan een aantal protocollen, zoals de e-mail sender quality guidelines, de bulk sender guidelines en de zogenoemde action/schema quality guidelines.

Dit moet je onthouden:

  • Dubbelcheck de domeinnaam van jouw ‘afzender’ e-mail: sluit deze aan bij de ‘signed-by’ of de ‘mailed-by’ hoofding? E-mails dienen steeds te worden geverifieerd via DKIM of SPF.
  • Verstuur minimaal honderd e-mails per dag naar al jouw Gmail-contacten. Dit doe je best enkele weken alvorens je registreert voor markup. Google wil immers zeker zijn dat het aantal spam klachten aan de extreem lage kant ligt.
  • Om bulk mails te versturen kun je het beste eenzelfde IP-én afzenderadres gebruiken. Voeg enkel contacten toe die je expliciete toestemming hebben gegeven (opt-in).
  • Geef gebruikers de mogelijkheid om zich uit te schrijven in één enkele klik.
  • Zorg ervoor dat je de juiste action markup gebruikt

Naast de goedkeuring om e-mail markup te gebruiken, bieden deze richtlijnen je nog een tweede voordeel: jouw e-mails worden bij meer Gmail-gebruikers afgeleverd. En dat zonder dat de mails worden gemarkeerd als spam.

Het e-mail markup woordenboek: de digi-taal

Tijd om letterlijk in actie te schieten met een gelijknamige feature. Het gaat over de inmiddels gekende e-mail markup actions, die binnen Gmail een open deur creëren voor interactiviteit met je klanten. Je hebt keuze uit vier verschillende acties.

One-click actions

Dankzij One-click actions kun je met één enkele klik een bepaalde actie uitvoeren binnen Google Inbox/Gmail. Daarbij maken we onderscheid tussen confirm actions en save actions. Met deze laatste kan je een item in de wachtrij plaatsen of een coupon bewaren. Hieronder vind je alvast een voorbeeld van confirm actions.
one click actions

Zowel confirm als save actions zijn eenmalige (inter)acties.

RSVP actions

Intussen weet iedereen wat het RSVP concept inhoudt. Maar wat zijn die specifieke RSVP Actions? Deze acties geven de details van een event weer, inclusief ja/nee/misschien antwoorden. Waarom is dat nuttig? Heel eenvoudig: het evenement in kwestie verschijnt automatisch in de Google-kalender van deelnemers. Zo worden de desbetreffende personen zeker tijdig herinnerd aan je event.

Review actionsreveiw action

Door de review actions kunnen Gmail-gebruikers beoordelingen plaatsen over jouw bedrijf. En dat regelrecht vanuit hun inbox. Makkelijk, toch?

Go-to actions

Al gehoord van Google’s Go-to actions? Deze worden gebruikt om je klanten en contacten naar je website te leiden. Daar ondernemen ze een bepaalde actie die te complex is om te worden geïntegreerd binnen Gmail of de inbox app.

highlightsInleiding tot e-mail markup Highlights

E-mail markup wordt ook gebruikt voor Highlights. Deze feature vat informatie samen over specifieke e-mailtypes. En dat voor alle gebruikers van de inbox-app.

Vandaag de dag maken talloze bedrijven gebruik van de zes verschillende Highlights: vluchtreservaties (flight reservations), bestellingen (orders), pakketleveringen (parcel deliveries), hotel & restaurant reservaties en event reserveringen.

E-mail markup integreren: hoe doe je dat dan?

Klaar om van start te gaan met je eerste e-mail markup? Mooi. Je moet eerst weten dat e-mail mark-up gebruik maakt van gestructureerde data. Inbox en Gmail ondersteunen drie formaten: JSON-LD, Microdata en RDFa. Deze formaten definiëren nieuwe HTML-attributen. Hiermee kun je in de code aangeven welke zichtbare waarden op de pagina overeenkomen met de Schema.org-veldnamen.

Klinkt ingewikkeld?

Dan kan dit voorbeeld een en ander verduidelijken. Stel: je verstuurt een e-mailcampagne waarbij je de ticketverkoop van een bepaald evenement wil stimuleren. Het is de bedoeling dat de ontvanger in één enkele klik tickets kan boeken. In dat geval is het nuttig om bepaalde tijdstippen, aantal tickets en de locatie op te nemen in de code. Kortom: alle relevante informatie die bepalend is voor een gemaakte boeking.

Codetaal

Het is de bedoeling dat iedereen die tickets heeft besteld voor het Google I/O 2013 event een bevestigingsmail ontvangt. Daarbij wil je semantische markup gebruiken. Wat de code betreft, zal de HTML-taal van de bevestigingsmail er ongeveer als volgt uitzien:

code example 1

Markup toepassen op deze e-mail is een koud kunstje. Zo kun je uit de e-mail body relevante stukjes informatie selecteren en deze invoeren in de body van de HTML. Dat gebeurt in een gestructureerd formulier dat beantwoordt aan de ondersteunde formaten. Zo zal je e-mail er nu uitzien:

code example 2

Eersten testen, dan verzenden: zorg ervoor dat jouw     e-mail markup werkt

Alvorens je in al jouw enthousiasme je e-mail verzendt via de Schema.org markup functie raden we je aan eerst enkele tests uit te voeren:

  • Knip en plak je code in de E-mail Markup Tester om zo te checken op standaardfouten.
  • Voeg je e-mail markup toe aan e-mails in Gmail, die je naar jezelf verstuurt.

Extra: ontdek hoe je test e-mails naar jezelf stuurt via script.google.com dankzij deze tutorial.

Is het de moeite waard?

Er zijn nog een paar vragen die je jezelf moet stellen voordat je investeert in e-mail markup.

  • Zal ik met Schema.org e-mail actions sneller mijn verwachte resultaten behalen? Maak een schatting van de toegevoegde waarde.
  • Is het reviseren van mijn e-mails een tijdrovende zaak? Bepaal of het niet loont om even te wachten totdat e-mail markup is genormaliseerd.
  • Zullen e-mail actions in de toekomst worden ondersteund door andere platformen? Probeer in te schatten of jouw e-mail acties schaalbaar zijn.

Is het antwoord op deze vragen ‘ja’? Check dan of jouw business voldoet aan de Google guidelines en registreer voor e-mail markup.

Laat u nu adviseren door één van onze consultants

Bron: by Matthias Laqueur, frankwatching.com