Digital verandert de B2B wereld; stilstaan is geen optie!

Steeds meer B2B organisaties zijn zich bewust van de kansen die digital marketing en commerce bieden. Organisaties realiseren zich dat ze in beweging moeten komen. Veel geïnteresseerde marketingprofessionals kwamen dan ook naar het door Evident georganiseerde B2B Online event, waar ruim 20 deskundigen kennis en ervaringen met elkaar deelden.

We delen hier graag de key take-aways van de dag die je direct in je plannen voor Q3 kunt meenemen:

Thought leadership

Hans Snel van Royal Haskoning DHV: In een kennisintensieve organisatie is het zichtbaar maken van thought leadership een absolute voorwaarde om business te genereren. Het is aan de marketingorganisatie om de thought leaders te coachen en hen te faciliteren door platforms en touchpoints te creëren, kennis te bundelen en zichtbaar te maken. Zijn advies; ‘Think big, start small’. 

Engage

Ziggo heeft onder meer LinkedIn als platform ingezet voor het verhogen van de engagement bij haar kleinzakelijke doelgroep. Door specifieke targetting en segmentering genereerde de kabelexploitant met een relatief bescheiden investering een aanzienlijk relevant bereik met respectabele conversie. Volgens Online Channel Manager Rozalinde Kriens werkte met name het delen van relevante informatie erg goed, zoals de how to’s, insights en andere inspirerende content uit de opgebouwde community.

Met het organiseren van ZZP cafe’s koppelt Ziggo een fysiek component aan de community die wordt gebruikt om content te creëren voor een programma op BNR. Kortom Ziggo heeft connected channels ingezet om maximaal bereik te creëren. Linkedin Lead Accelerator is een functionaliteit die Ziggo inzet om geïdentificeerde LinkedIn profielen te kunnen volgen buiten LinkedIn om het met getarget content te ‘volgen’ en te engagen. 

Digital Transformation

Björn Smets van Damen Shipyards heeft met de Product Catalogue kunnen aantonen dat content experience marketing leidt tot succesvolle sales bij volledig online geïdentificeerde nieuwe klanten. Het betreft vele schepen, variërend van sleepboten tot coast patrol vessels. Dit was voor Damen de start van Digital Transformation waarbij sales en marketing werden geïntegreerd.

Keynote Annie Scopel, Director Customer Service van Thule Group North America liet ons zien dat ook Customer Service voortrekker kan zijn van Digital Transformation. Thule Group North America kampte namelijk met een enorme uitdaging op het gebied van Customer Service: “De ondersteuning van onze dealers en resellers liet in het verleden te wensen over”. Er was geen inzicht in beschikbare voorraden dan wel leveringstijden bovendien was ook de productinformatie beperkt.

Dit legde een zware belasting op het customer service team die de vele vragen van klanten niet aan kon. Om dat efficiënter te kunnen organiseren en ook de voorheen matig ondersteunde retailers beter van dienst te kunnen zijn, haalde Scopel flink de bezem door het B2B-platform van Thule. Met resultaat! Klanten zijn nu in staat via het digitale kanaal antwoorden op de meeste vragen te vinden, waardoor de belasting op de organisatie afnam, de ‘customer satisfaction rating’groeide, het aantal dealers dat gebruik maakt van eCommerce kanaal ruimschoots verdubbelde en de AOV (Avarage Order Value) fors toenam. Inmiddels hoeft zij niemand binnen de organisatie meer te overtuigen van het grote belang van B2B commerce, lachte Scopel.

Los het probleem van je klant op

Het meekrijgen van de interne organisatie blijft een uitdaging. Thule Group en Wasco hebben ervaren dat het verkrijgen van inzicht in het probleem van de klant en dát vervolgens oplossen essentieel is. “Als ik jullie een tip kan meegeven, dan is het om altijd goed naar je klanten te luisteren”, adviseerde Customer Service Director Annie Scopel. “Gebruik bijvoorbeeld enquêtes om te leren wat anders en beter zou kunnen.” Geen sterker argument om intern iets voor elkaar te krijgen dan: “Because the customer wants it”.

Maak een plan

Brian Strojny van Insite Software “Start niet met software maar begin met een plan en wacht daar niet te lang mee.” Ook BAM, ING en Ziggo lieten zien dat succes begint bij het formuleren van een goede strategie. Bedenk goed hoe het middel bijdraagt aan business doelstellingen zoals customer engagement, leadgeneratie of (het verhogen van) online sales.

Kom in actie!

Centraal thema van B2B Online was de oproep om in actie te komen. Begin met een plan. Denk groot, begin klein. Maar begin!

Bron: emerce.nl

Laat u nu adviseren door één van onze consultants