Personalisatie, voor welke kanalen wordt het nu eigenlijk daadwerkelijk ingezet? Vooral e-mail (80 procent). Op de tweede plaatst staat social media (42 procent), gevolgd door een aparte landingspagina (37 procent), de homepage van een bedrijf (36 procent) en blogposts (31 procent).
Of het effectief is, is voor veel bedrijven nog te vroeg om te kunnen zeggen. Maar het lijkt er sterk op dat personalisatie vooral een goede stimulans is voor het openen van mailings, triggeren van herhaalbezoek en bezoek in het algemeen, zo concludeert eMarketer uit wereldwijd onderzoek van VB Insight.
Indrukwekkende resultaten met personalisatie
Uit case studies die VB Insight deed, blijkt verder dat Microsoft met personalisatie de bounce rates wist te verlagen met 35 procent en de add-to-cart rate verhoogde met 10 procent. O’Neill verhoogde de conversie met 46 procent via webpersonalisatie. Alex and Annie zagen 73 procent groei in maandelijkse e-mailopbrengsten. En Gamestop realiseerde 41 procent groei in de gemiddelde bestelwaarde.
Doel is meer prospects bereiken
Maar wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste doelen voor de inzet van personalisatie? Vooral het bereiken van meer prospects (38 procent), aldus de ondervraagde marketeers. Ook het verhogen van de conversie en sales (24 procent), verhogen van retentie en verlagen van switchers (16 procent), verhogen van kwalitatieve leads (12 procent) en verlagen van acquisitiekosten (10 procent) worden regelmatig genoemd.
On-site activiteiten meest gebruikte data
De bronnen voor personalisatie zijn talloos. Welke type data het vaakst worden ingezet? On-site activiteiten zoals paginabezoek en downloads (43 procent), zoekactiviteiten (41 procent), social media-activiteiten zoals Facebook-likes en Twittervolgers (39 procent) en communicatieactiviteiten zoals e-mail open rates en CTR’s (38 procent).
Laat u nu adviseren door één van onze consultants
Bron: Emerce
Auteur: Laura Vogels