Er is een verandering gaande, marketing was ooit alleen maar zenden. Natuurlijk worden er nog steeds huis-aan-huis folders verspreid. Maar de persoonlijke aanbieding via de Albert Heijn app zorgen voor veel meer binding. Dat is pull marketing door middel van relevante content. Het gebruik van inbound marketing systemen, het verzamelen van data en het analyseren van die data maakt het mogelijk om met minder middelen veel meer te bereiken.
In een onderzoek waarbij 350 Amerikaanse marketeers werden gevolgd, was een van de resultaten dat meer dan de helft van het budget werd besteed aan op maat gemaakte aanbiedingen. Een groot gedeelte van de adverteerders namelijk 83%, meldde dat de resultaten van op maat gemaakte ‘gepersonaliseerde’ advertenties meer opleverde dan de traditionele manier van adverteren. Meer dan de helft zag een conversie stijgen na het invoeren van deze persoonlijke benadering. Het aanspreken van de klant gebeurt op een andere manier en op een ander tijdstip. De marketeer heeft op deze manier meerdere momenten om de klant te bereiken.
De advertenties worden persoonlijk gemaakt door de analyse van het gedrag van de klant. Naar schatting 92% van de adverteerders investeert meer in de persoonlijke benadering en verwacht dat deze markt gaat groeien. Twee derde van de markt investeert daar nu al in. De verandering zit in de verzamelde data. In plaats van een goed gefundeerde gok, kan men nu door data-analyse weten waar de klant zich bevindt. De manier waarop de klanten worden benaderd in het beslissingsproces geeft het meeste resultaat.
Elke marketeer weet dat je doelgroep bereiken de sleutel is naar een succesvolle campagne. De ontwikkelingen die we nu waarnemen op de Amerikaanse markt hebben te maken met het identificeren en het persoonlijk aanspreken van de doelgroep. De meest succesvolle campagnes combineren online en offline data om een heldere boodschap te formuleren naar de klant. De klant identificeren en op een gunstig moment benaderen gebeurt door middel van data-analyse in een inbound marketing systeem. Het aloude Hollandse gezegde: “Ken je pappenheimers.” gaat dubbel en dwars op voor de nieuwe manier van adverteren.
Krijg ook inzicht in hoe je personalisatie kan doorvoeren in je marketingstrategie. Laat je persoonlijk adviseren en schrijf je in voor een Business Blender sessie.
Auteur: Freek de Man