Voor veel online marketeers een bekend verschijnsel: je bent zo druk dat je geen tijd hebt om alle interessante artikelen die je voorbij ziet komen ook daadwerkelijk te lezen. Nu de zomer weer aangebroken is en daarmee het vakantieseizoen van start gaat, heb je eindelijk wat tijd om interessante artikelen én boeken te lezen. Maar welke dan? Dit zijn 10 must reads over online marketing tijdens je vakantie.
Na het lezen van deze artikelen en boeken kan je weer met een frisse blik en vol goede ideeën aan de slag met het verbeteren van jouw online marketing.
1. ‘SEO: 5 redenen om nu te optimaliseren voor Bing [+handleiding]’
Het marktaandeel van Bing is flink aan het toenemen. Door het samengaan van Bing en Yahoo bezit de zoekmachine in Amerika momenteel al tussen de 25% en 30% marktaandeel. Ondanks dit redelijke marktaandeel, zijn er nog veel bedrijven die hier helemaal niets mee doen. Het is dus ook belangrijk om je SEO (en SEA) te optimaliseren voor deze zoekmachine. In het artikel ‘SEO: 5 redenen om nu te optimaliseren voor Bing [+handleiding]’ van Mathieu Manders op Frankwatching staat nog eens duidelijk uitgelegd waarom het van belang is om voor Bing te optimaliseren, met een handige handleiding erbij.
2. ‘Successful Analytics’ van Brian Clifton
Webanalyse wordt door veel bedrijven nog niet op waarde geschat. Betalen voor enkel inzichten en geen concrete verbeteringen klinkt voor veel opdrachtgevers als weggegooid geld. Maar niets is minder waar. Je hele online strategie is niks zonder de inzichten die verkregen worden uit webanalyse. Elke discipline binnen de online marketing leunt immers op webanalyse.
Het boek ‘Successful Analytics’ van Brian Clifton is een interessant en volledig boek over Google Analytics dat door veel webanalisten wordt aangeraden. Op een praktische manier lees je hoe en waarom je gebruik moet maken van Google Analytics.
3. ‘5 Copywriting strategies that will improve your conversion rate by 113%’
Voor het verbeteren van de conversie van je website is copywriting een essentieel onderdeel. Het is belangrijk je teksten te laten aansluiten bij de behoeften van de gebruiker en met name in te spelen op de juiste fase van de customer journey.
Uit het artikel ‘5 Copywriting strategies that will improve your conversion rate by 113%’ van Neil Patel blijkt maar weer hoeveel invloed copywriting kan hebben op de conversie van een website. Daarnaast geeft dit artikel praktische tips voor hoe ook jij de conversie van je website kan verhogen door de teksten aan te passen aan de behoeften van de gebruiker.
4. ‘Google’s Hummingbird 1 jaar later: heb jij je SEO-strategie al aangepast?’
Het is al een wat ouder artikel maar nog steeds zeer relevant. Hummingbird, het algoritme dat Google in 2013 introduceerde heeft veel veranderd in SEO-land. Eduard Blacquière en Sander Heilbron schreven een jaar na dato over de impact van Google Hummingbird. Wat weten we eigenlijk van Google Hummingbird? En wat zien we ervan in de zoekresultaten?
Analyses en onderzoeken tonen aan dat Google steeds beter begrijpt wat de intentie van zoekopdrachten is. Zeker bij zoekopdrachten die sterk op elkaar lijken is duidelijk te zien dat Google na de introductie van Hummingbird steeds vaker dezelfde webpagina’s en websites als antwoord teruggeeft. Maar hoe speel je hier nu op in met SEO?
Lees hier het gehele artikel om te bekijken of jij je SEO-strategie al optimaal heb aangepast.
5. ‘Google display network: 6 tips to improve campaign performance’
Display is een vorm van online adverteren middels beeldadvertenties. Door de specifieke targeting mogelijkheden is het mogelijk om met Display Advertising de doelgroep met de juiste boodschap in de juiste fase van de Customer Journey te bereiken.
In het artikel ‘Google Display Network: 6 Tips to Improve Campaign Performance’ van Hayley Warack worden 6 tips gegeven om je display-campagnes te verbeteren.
6. ‘When it comes to delivering the best possible user experience, how fast is fast enough?’
De laadsnelheid van een website heeft grote invloed op het conversiepercentage. Dit is al vaker bewezen, bijvoorbeeld in de case die Sander Heilbron op Frankwatching heeft geplaatst, waarin hij 48% meer conversie heeft bereikt met een 0,9 seconde snellere laadtijd.
Het artikel ‘When it comes to delivering the best possible user experience, how fast is fast enough?’ dat Tammy Everts geschreven heeft, gaat in op de vraag die iedereen heeft over het optimaliseren van de laadsnelheid: wat is de optimale laadsnelheid en wanneer is mijn website snel genoeg?
7. ‘Influence: The Psychology of Persuasion’ van Robert B. Cialdini
De 6 overtuigingsprincipes van Cialdini zijn een begrip in de online marketing. In veel disciplines kunnen deze overtuigingsprincipes zorgen voor een hoger rendement. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verbeteren van je banner advertenties in Display en SEA of het verbeteren van de overtuiging op je website binnen conversieoptimalisatie.
Het boek ‘Influence The Psychology of Persuasion’ van Robert B. Cialdini is al een wat ouder boek (2007), maar nog erg relevant en interessant. Het boek is onder andere te verkrijgen bij Managementboek.nl (aff.) en zeker een must-have voor de online marketeer.
8. ‘The beginner’s guide to link building’
Linkbuilding, het is een van de belangrijkste onderdelen van je zoekmachineoptimalisatie (SEO). Google hecht grote waarde aan het aantal links dat vanaf externe partijen op jouw website binnenkomt. Hoe meer relevante websites naar jouw website verwijzen, hoe meer autoriteit je opbouwt. Dit zorgt ervoor dat je hoger gerankt wordt in de zoekresultaten van de zoekmachine.
In de ‘Beginners Guide to Link Building’ van Moz wordt in 7 goed te begrijpen delen uitgelegd wat linkbuilding is, waarom het zo belangrijk is en hoe je linkbuilding het beste kunt aanpakken. Overigens heeft Moz veel meer kwalitatief sterke artikelen die zeker de moeite waard zijn om te lezen. Deze zijn allemaal terug te vinden op de website.
9. ‘The customer journey to online purchase’
In een succesvolle online marketingstrategie is het van groot belang rekening te houden met de customer journey: de juiste boodschap op het juiste moment aanbieden zorgt voor een hoger online rendement.
In ‘The Customer Journey to Online Purchase’ helpt Google je op weg met het bepalen van de ideale Customer Journey voor jouw doelgroep.
10. ‘6x conversieoptimalisatie: zo krijg je meer ingevulde formulieren [checklist]’
Onder het mom van ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’ is de laatste leestip een artikel dat ik zelf geschreven heb
Binnen conversieoptimalisatie zijn formulieren een van de belangrijkste onderdelen om te optimaliseren. Bijna elke conversie wordt namelijk verricht door het invullen van een formulier, van het berekenen van je persoonlijke premie voor een verzekering tot het aankopen van een product in een webshop.
Bron: by Nadine Hondebrink, frankwatching.com