Een pragmatische kijk op traditional sales versus Social Selling
Maandag 20 november 2017 was weer zo een dag: 850 km file. ‘Drukste ochtendspits van het jaar.’
Grote kans dat jij er ook al in het donker op de vroege ochtend tussen zat. Als salesmanager, accountmanager of sales executive speelt je leven zich immers grotendeels op het asfalt af. Uurtjes die je vult met telefoontjes en waarin je in gedachten alvast het salesgesprek gaat oefenen dat je straks gaat voeren. En waarin je droomt van een leven zonder file.
Met nieuwe strategie in hoog tempo de file voorbij
Volgend scenario: Je begint je werkdag zonder file. Je hebt nodig: een uitgekiende Social Selling strategie, enthousiasme, je laptop, social media en een paar andere tools.
Heel relaxed begin je de ochtend met een kopje koffie, het profileren van jezelf en het ontwikkelen van contacten die je vooraf zorgvuldig geselecteerd hebt op basis van hun problemen en jouw business propositie die daarop aansluit.
Zonder omweg pinpoint je precies die personen met wie jij die deal wilt en kunt sluiten. Met ‘Fingerspitzengefühl’ bouw je de relatie langzaam op, je leert de persoon, de organisatie en hun uitdagingen kennen en je laat jouw toegevoegde waarde zien.
Tot het grote moment er is om spijkers met koppen te maken: je hebt het vertrouwen van je gesprekspartner gewonnen, je hebt bewezen dat jij de oplossing van zijn probleem in handen hebt en het is nu tijd om de relatie ‘in de echte wereld’ verder te verdiepen en uiteindelijk die deal te sluiten.
Daar heb je wel een ochtendspits voor over, toch?
Stap over op een file-arm salestraject!
Ga ook social! In het artikel ‘Generating a Social Selling routine that generates predictable results’ van Peter Rovers lees je alvast meer over de basics van Social Selling.
Bij 2MARK-IT hebben wij al vele salesmanagers van software- en technologiebedrijven uit de file gehaald door ze te begeleiden bij de transformatie van traditionele sales naar Social Selling.
Wil je met ons over ervaringen en best practices sparren en wil je weten hoe wij jou kunnen helpen om je eigen file-arme Social Selling strategie te ontwikkelen, neem dan contact met mij op via LinkedIn of mail naar ute@2mark-it.nl.
About the Author: Ute Houweling is a Marketing Consultant of 2MARK – IT, a global Social Selling training, consultancy and enablement firm.