Wat is inbound marketing?

Inbound Marketing definitie

Inbound marketing wordt wel omschreven als een vorm van pull-marketing die tot doel heeft om via internet potentiële klanten aan te trekken. Deze marketingstrategie helpt bedrijven om op het juiste moment de juiste content aan de juiste doelgroep aan te bieden. Inbound marketing omvat meer marketingkanalen dan alleen e-mail marketing. Ook zoekmachineoptimalisatie, social media en content marketing zet je hierbij in. Het gaat om een geïntegreerde aanpak van verschillende marketingkanalen met maar één doel: relevante content bieden op het moment dat de prospect dat nodig heeft.

Inbound_marketing_driehoek

Visie Blinker op Inbound Marketing

In onze optiek klopt deze definitie. Wij vinden dan ook dat je Inbound Marketing op drie verschillende manieren kunt inzetten. Als filosofie, als aanpak én als tool.

Inbound Marketing filosofie

In de inbound filosofie wordt inbound marketing afgezet tegen traditionele outbound marketing. Je zou kunnen zeggen dat de filosofie de invulling van de definitie is, omdat je aan de slag gaat met relevante 1-op-1 communicatie en multi-channel marketing.

Traditioneel_vs_InboundTraditionele Outbound marketing vs. Inbound marketing

Die invulling geef je door aan de slag te gaan met:

Buyer Personas – je meest ideale prospect(s)
Buyer’s Journey – de zoektocht van die ideale prospect voordat hij of zij klant wordt
Content Marketing – maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit bij de behoefte van de ideale prospect, afhankelijk van de fase van zijn klantreis
Marketing Automation – de set van (online) tools en kanalen die je inzet om geautomatiseerd de content tot die ideale prospect te brengen
Scoring, rapportages en analyses – de meetinstrumenten om te bepalen wanneer de ideale prospect ‘sales-ready’ is en hoe de inzet van het voorgaande is gegaan en waar je kunt verbeteren en optimaliseren.

Inbound Marketing methodiek

De inbound marketing methodiek is erop gericht om “strangers” (lees; mensen die op zoek zijn naar jouw content/boodschap) naar je website te leiden om ze als bezoekers te converteren naar leads. Dat doe je door ze meer content aan te bieden die ze op je website kunnen aanvragen.

Vervolgens begeleid je ze in een nurturing programma totdat ze klaar zijn om de beslissing te maken om tot aankoop over te gaan en klant te worden. Van klanten maak je vervolgens promotors door ze continu te verbazen met de wow-factor in je dienstverlening. Promotors – het woord zegt het al – promoten je business onder anderen die zodoende de weg naar je website weten te vinden et l’histoire se repete.

InboundMethodologyDe inbound marketing methodiek

Inbound Marketing als een tool

De tools die je nodig hebt om de aanpak effectief in te vullen, komen samen in je inbound marketing of marketing automation software. Deze zorgen ervoor dat je vanuit één cockpit, één dashboard en één contactdatabase je marketing en indien gewenst je sales kunt aansturen. Blinker biedt hiervoor HubSpot aan. HubSpot (een Amerikaans bedrijf dat de gelijknamige software via partners zoals Blinker in de markt zet) is een gevestigde naam binnen de inbound marketingwereld. De software is gebruiksvriendelijk en intuïtief. HubSpot biedt de mogelijkheid om online marketingkanalen zoals social media, e-mail marketing, SEO en content marketing in één dashboard te monitoren en er content op te publiceren.