In 6 stappen naar betere content en commerce
Het is nogal wat, onze Maturity Index. Vorige keer gaf ik al tips over hoe je de maar liefst achttien focuspunten kunt inzetten om de meest optimale content-commerce balans te maken. En natuurlijk om daarmee succes te behalen met je webshop. Maar het is nogal ambitieus om gelijk alles in één keer te veranderen. Daarom een quick guide voor het verbeteren van je webshop en het perfectioneren van de balans tussen content en commerce.
Stap 1: definieer het 0-punt
Begin met het in kaart brengen van de maturity index voor je eigen webshop en ondersteunde (content-)kanalen. Zoals in de vorige blog genoemd [link naar blog Maturity Index]: wees eerlijk. Niemand heeft er wat aan als je je beter voordoet dan je bent. Je kunt misschien jezelf voor de gek houden, maar de klant zeker niet. En die klant stemt met zijn voeten, dus wees reëel.
Stap 2: benchmark je resultaten
Het liefst check je je resultaten door ze naast de resultaten van de concurrent te leggen. De benchmark is alleen om te controleren of je jezelf reële cijfers hebt gegeven. Als je namelijk teveel uitgaat van de plus- en minpunten van je concurrent, verlies je de focus op je eigen sterktes en de behoeften van de klant. Dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om draait.
Step 3: ontwikkel een contentstrategie
Voordat je je zwakste factoren gaat aanpakken, is het goed om even een stap terug te doen en na te denken wat je met je content wilt bereiken, welke doelstellingen je jezelf hebt gesteld voor de webshop en hoe die twee in lijn liggen met elkaar. Uit ons onderzoek ‘How content and commerce collide’ in samenwerking met Econsultancy blijkt dat veel bedrijven (60 procent) deze stap al genomen hebben, maar geldt dat ook voor jou?
Stap 4: prioriteer de actiepunten
Je kunt je contentstrategie gebruiken om te bepalen welke factoren die het minst presteren als eerste moeten worden aangepakt. Stel dat blijkt dat je sociale media nog niet op orde zijn, maar je content ook nog geen directe link heeft met de webshop, dan kan dat laatste de hoogste prioriteit krijgen, omdat je content nog te weinig bijdraagt aan de doelstellingen van de webshop. Door te prioriteren wordt het behapbaar en kun je weer rustig ademhalen.
Stap 5: zorg altijd voor een balans tussen waarde voor en van de klant
Dat je content in lijn moet liggen met de commerciële doelstellingen, betekent niet dat directe omzet het hoogst haalbare is als het je contentstrategie betreft. Ga niet nu elk stukje content volgooien met producten of aanbiedingen. Het draait, zoals ook blijkt uit de Maturity Index, om de balans. Je doelgroep is enerzijds op zoek naar het beste product, dus informeer de klant, zonder gelijk te verkopen.
Anderzijds wil de klant geëntertaind worden, ook als je in b2b zit, dus maak inspiratielijstjes of zelfs een Pinterest-bord in een bepaalde stijl. Of maak een grappig filmpje, zoals een parodie op de uitpakfilmpjes die op YouTube circuleren. Of beter: maak er een wedstrijdje van. Wie van je klanten kan het meest hilarische uitpakfilmpje maken? Die krijgt een cadeaubon. Inspireer je klanten gelijk om bij je te kopen.
Stap 6: maak er geen eenmalige actie van
Geen enkele marketingtactiek werkt als het in isolatie of eenmalig wordt uitgevoerd. De uitlijning met commerce is belangrijk, maar denk ook na hoe je de verbetering van je content en commerce kan embedden in je marketingorganisatie. De behoeften van je klant veranderen continu en die uitpakwedstrijd werkt misschien een tijdje, maar je wilt de klant continu aangenaam verrassen. Als je iteratieve verbetering kunt opnemen in je processen en organisatie klim je steeds verder op die Maturity Index ladder.
Bron: Dutchcowboys. Deze blogpost is geschreven door Jeroen Staehle, marketing manager EPiServer Benelux